مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۲/۰۶

الودگی هوا رفیق چاقی و شکر


 

 
یک بررسی که در آن موش‌های آزمایشگاهی در معرض هوای بسیار آلوده پکن قرار گرفته بودند، نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند خطر چاقی و دیابت را افزایش دهد.
به گزارش یونایتد‍پرس دانشمندان  در پوهنتون/ دانشگاه دوک در آمریکا دریافتند که هوای آلوده باعث مشکل در فعالیت  های  میتابولیزم در موش‌ها و در نهایت چاقی و زمینه‌سازی برای ابتلا بهدیابت می‌شود.
هوا در پایتخت چین و بقیه این کشور در سال‌های اخیر به طور جدی باعث نگرانی‌های صحی شده است و این کشور در سال ۲۰۱۵ به خاطر شرایط بسیار بد هوا دو بار وضعیت هشدار سرخ اعلام کرد.
تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که آلودگی هوا باعث استرس اکسیداتیو و التهاب در اعضا و جهاز گردش خون می‌شود و همچنین خطر مرگ را افزایش می‌دهد.
جونفنگ جانر، استاد  صحت محیطی در  پوهنتون /دانشگاه دوک و سرپرست این تحقیقات  گفت:‌«اگر این یافته‌ها در انسان‌ها ترجمه و ثابت شود، با توجه بار کاهش چاقی در دنیای بسیار آلوده امروز بیانگر نیاز فوری به کاهش آلودگی هوا خواهد بود.»
محققین  در این بررسی که در جورنال FASEB منتشر شده است، موش‌ها را در معرض نمونه‌های هوای آلوده پکن یا هوای تصفیه‌شده قرار دادند.
در موش‌هایی در طول ۱۹ روز این تجربه در معرض هوای آلوده قرار داشتند، میزان بالاتر کلسترول بد یا ال‌دی‌ال ۵۰ درصد بیشتر، میزان ترای‌گلیسرید ۴۶ درصد بیشتر و میزان کلسترول کل ۹۷ درصد بیشتر را داشتند و میزان مقاومت به انسولین که زمینه‌ساز دیابت است، نیز در آنها بالاتر بود.
با وجودی که این موش‌ها در سراسر این بررسی میزان مشابهی غذا خورده بودند، موش‌هایی که هوای آلوده تنفس کرده بودند، در طول هشت هفته بررسی وزن بیشتری اضافه کردند، به طوری که موش‌ها ماده ۱۰ درصد و موشهای نر ۱۸ درصد سنگین‌تر از موش‌هایی بودند که هوای ‍پاک تنفس کرده بودند.
جانر گفت:‌«از آنجایی که التهاب مزمن یک علت دخیل در چاقی شناخته شده است، و از آنجایی که مرض میتابولیزم مانند دیابت و چاقی ارتباط نزدیکی با هم دارند، یافته‌های ما شاهد واضحی در تأیید این موضوع است که قرارگیری مزمن در معرض هوای آلوده خطر دچار شدن به چاقی را افزایش می‌دهد.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger