مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۰/۲۸

چطور میزان HDL (کلسترول خوب ) بدن را بالا ببریم

کلسترول «خوب» (لیپوپروتئین با تراکم بالا یا اچ‌دی‌ال) با حمل و پاک کردن شریان از قلب محافظت می‌کند. بنابراین میزان‌های اچ‌دی‌ال پایین خطر امراض قلبی را افزایش می‌دهد.
میزان‌های كلسترول اچ‌دی‌ال (HDL) زیر 40 میلی‌گرم در دسی لیتر (mg/dl) پایین شمرده می‌شود. با اینکه چند دوا ها وجود دارند که میزان اچ‌دی‌ال را بالا می‌برند، شواهد چندانی وجود ندارد که مصرف این دوا ها بتواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.
خبر خوب این است که شماری از تغییرات سبک زندگی وجود دارند که آشکارا برای قلب و صحت عمومی شما خوب هستند، می‌توانند میزان اچ‌دی‌ال شما را بالا ببرند.
ورزش: برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ورزش منظم هوازی می‌تواند میزان اچ‌دی‌ال را تا حدود 11 درصد بالا ببرد. هدفتان انجام 30 دقیقه ورزش چهار بار در هفته باشد.
وزنتان را کم کنید: اگر اضافه‌وزن دارید، کم کردن چند کیلو از وزنتان می‌تواند به شما کمک کند؛ به ازای هر 2.7 کیلوگرام وزنی که کم می‌کنید،‌ میزان اچ‌دی‌ال شما ممکن است تا 1 میلی‌گرام در دسی لیتر افزایش یابد.
روغن های سالم‌تری انتخاب کنید: یک بررسی نشان داده است که خوردن چربی‌های مشبوع نشده بیشتر (برای مثال آووکادو، مغزهای  مانند پسته و بادام وروغن‌زیتون و روغن کانولا) میزان اچ‌دی‌ال را تا 12.5 درصد افزایش می‌دهد. ماهی‌های غنی از روغن امگا-3 می‌تواند میزان اچ‌دی‌ال خون را بالا ببرد. همچنین خوردن دو تا سه وعده در هفته ماهی‌های چرب و با میزان کم سیماب مانند ماهی آزاد (سالمون) وحشی یا کنسروشده،‌ ساردین، تیلاپیلا یا ماهی پالاک سودمند است.
سگرت  نکشید: اگر سگرت می‌کشید، از داکترتان برای ترک کردن سگرت کمک بخواهید. ترک کردن سگرت کار ساده‌ای نیست، اما با امتحان کردن بیش از یک راهبرد در هر زمان احتمال موفقیتتان بالا می‌رود.
مراقب دوا هایتان باشید: اگر از دواهای  بتا یا بتا بلاکر (مانند پروپرانولول) یا بنزودیازپین‌ها (مانند دیازپام) استفاده می‌کنید، با داکترتان مشورت کنید، زیرا این دوا ها می‌توانند میزان‌های اچ‌دی‌ال را کاهش دهند.
منبع: Consumer Report
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger