مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۰/۱۲

فواید صحی سیر

سیر هم به غذای شما طعم خوبی می‌دهد و هم برای صحت شما فواید بسیار دارد. سیر خوردنی بودار غنی از مواد مفید است.
 سبزی غنی از مواد مغذي است و کالوری بسیار کمی دارد و همچنین دارای عناصر نادری است که باعث قدرت بالای آن در شفابخشی شده است. ترکیبات دارویی طبیعی که در گیاه تازه سیر یا مکمل‌های آن وجود دارد، عملکرد سیستم معافیتی بدن را تقویت می‌کند و صحت عمومی را ارتقا مي‌بخشد.
طعم لذیذ سیر و فوایدش برای سلامتی، تقاضا برای این محصول را روز به روز افزایش می‌دهد. مصرف متوسط سیر برای هر نفر در آمریکا سالانه يك کیلوگرام است. بر طبق توصیه مرکز طبی   مریلند، یک فرد بالغ سالم می‌تواند روزانه تا چهار دانه سیر يك گرمی را مصرف کند.
اثرات تقویتی این گیاه به خاطر وجود ترکیب فعالی به نام آلیسین در آن است. بو و طعم خاص سیر نیز به خاطر همین ترکیب است. با مصرف سیر به صورت پودر، خرد شده و حتی با مصرف مکمل آن می‌توانید از مزایای صحی این گیاه چندمنظوره بهره‌مند شوید.
  • تداوی جوانی دانه 
ممکن است این گیاه را در لیست ترکیبات محصولات پوستی ضدجوانی دانه نبینید، اما سیر یک تداوی طبیعی برای از بین بردن  جوانی دانه  است. ترکیب آلی آلیسین موجود در سیر، قادر به توقف اثرات مخرب رادیکال‌ها و از بین بردن باکتری‌ها است. فرم تجزیه شده آنسولفنیکاسید  است، که به سرعت با رادیکال‌ها عکس العمل نشان  می‌دهد و سیر را به گیاهی باارزش در تداوی جوانی دانه ،امراض جلدی و آلرجی‌ها تبدیل کرده است.
  • درمان ریزش مو
کاربرد سیر بر روی موها درمان مؤثری برای ریزش مو است. این گیاه سرشار از سولفور، حاوی کراتین نیز هست، همان پروتئینی که مو را می سازد. سیر باعث تقویت و رشد موها می شود. در یک بررسی در سال 2007 دیده شد ترکیب جل مو سیر و بتامتازون والرات، می‌تواند با تحریک دوباره رشد مو، در تداوی  آلوپسی‌ آره‌آتا (طاسي موضعي) مؤثر باشد.
  •  مبارزه با سرماخوردگی
آلیسین موجود در سیر، در مواقع مرض به کمک ما می‌آید. حبه‌های سیر دارای مقدار مناسبی از آلیسین است و دباید روزانه چند حبه مصرف کنید تا اثر آن را ببینید. البته، مکمل‌های سیر هم می‌توانند به دفع ویروس‌ها کمک کنند.
در یک بررسی در سال 2001 دیده شد مصرف روزانه مکمل‌های سیر، در مقایسه با عدم مصرف آن سرماخوردگی را تا 63 درصد کاهش می‌دهد. به علاوه طول مدت علائم سرماخوردگی را در 70 درصد موارد، از 5 روز به یک روز و نیم کاهش می‌دهد. این یافته‌ها نشان می‌دهد مکمل‌های حاوی آلیسین، اثر محافظتی در برابر سرماخوردگی ایجاد می‌کنند.
  • کاهش فشار خون
مصرف روزانه مکمل سیر باعث پایین نگه داشتن فشار خون می‌شود. ترکیبات فعال موجود در سیر باعث کاهش قابل توجهی در فشار خون می‌شود. بر اساس یک بررسی انجام شده در سال 2013، 500 تا 1500 میلی‌گرام عصاره مانده سیر، اثری مشابه با دوای آتنولول در دوره‌ای 24 هفته‌ای، دارد.
سیر به دلیل مقادیر بالای مالیکول های پلی‌سولفید تولید عامل استراخ کننده اوعیه مشتق از اندوتلیوم (پوشش دروني اوعیه را افزایش می دهد. این افزایش باعث استراخ  عضلات صاف، از جمله عضلات  صاف دیواره رگ‌ها و در نتیجه تواسع شدن عروق و کاهش فشار خون می‌شود. تابلیت های سیر همین اثر سیر خام را دارند و بوی بدی هم ندارند.
  • کاهش خطر امراض  قلبی
سیر با کاهش کلسترول LDL، خطر مرض  قلبی را کم می‌کند. در بررسی که در سال 2000 انجام شد، دیده شد سیر سطح کلسترول کل خون را در افرادی که در حد متوسطی کلسترول بالا داشتند، کاهش داد. این خاصیت سیر به خاطر کاهش دادن فعالیت آنزیم تولیدکننده کلسترول در کبد است. تابلیت های  سیر توانایی بدن را در حل کردن لخته‌های خونی، که با بستن اوعیه خونی خطر امراض  قلبی را بالا می‌برند، افزایش می‌دهد.
  •  افزایش توانايي فیزیکی
سیر توانایی ورزش کردن را افزایش و خستگی حاصل از آن را کاهش می‌دهد. سیر در دوران باستان برای کاهش خستگی و افزایش توانایی کار در کارگران استفاده می‌شد. روغن سیر توانایی ورزش را در افراد مبتلا به امراض  قلبی افزایش می‌دهد. در یک بررسی انجام شده در سال 2005 دیده شد که اوج سرعت ضربان قلب در مریضان قلبی که به مدت 6 هفته سیر مصرف کردند، تا 12 درصد کاهش می یابد. همچنین در این مریضان بهبودی در استقامت بدنی در هنگام ورزش روی تردمیل مشاهده شد.
  • صحت استخوان
سیرسرشار از مواد مغذی مفید برای استخوان‌ها، مانند زنک، مگنیزیم ویتامین B6 و ویتامین C است. آنزیم‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های تسریع‌کننده ساخت استخوان و انساج ،‌ متابولیزم استخوان و جذب کلسیم، از مگنیزم استفاده می‌کنند و سیر سرشار از مگنیزیم  است.

سیر از تخریب  استخوان در زنان را که به خاطر کاهش استروجن شروع می‌شودکاهش می‌دهد. یک بررسی در سال ۲۰۰۷ نشان داد که روغن سیر می‌تواند صحت اسکلتی را در جوندگان هنگام که در وضعیت هیپوگنادی (افت هورمون‌هاي جنسي) هستند، حفظ کند. به عبارت دیگر، سیر حاوی مواد مغذی است که به عنوان واحدهای ساختمانی برای استخوان‌‌های سالم و مستحکم عمل می‌کنند.
منبع:MedicalDaily
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger