مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۰/۰۶

دانشمندان جاپانی در تلاش تولید دندان طبیعی اند

دانشمندان جاپانی بر روی نسل جدیدی از دندان‌های قابل کاشت در موش‌های آزمایشگاهی کار می‌کنند که شاید در آینده بتوان از آن برای انسان‌ها نیز استفاده کرد.
 از دست دادن دندان دایمی واقعیت تلخی است که تقریبا در زندگی هر انسانی روی می‌دهد و معمولا با استفاده از روش‌هایی نظیر ایمپلنت، این نقصان برطرف می‌شود.
اکنون گروهی از دانشمندان درجاپانی راه‌حل طبیعی‌تری ارائه کرده‌اند که طریقه گسترده‌تری داشته و به راحتی می‌توان آن را برای موش‌های آزمایشگاهی به کار برد. موفقیتی که در این پروژه به دست آمده امیدهایی برای استفاده از آن در انسان‌ها ایجاد کرده است.
رویش دندان در انسان پروسه پیچیده‌ای است که ارتباط زیادی با آن چه که "ریشه دندان" نامیده می‌شود، دارد. در واقع این بخش را می‌توان توده‌ای از حجرات نامید که در مراحل نخست زندگی هر فرد و از بخشی موسوم به ectoderm (طبقه بیرونی جلد) و ectomesenchyme در فک تولید می‌شوند. در مراحل اولیه، این کتله حجروی ساختار نسبتا ساده‌ای دارند.
اکنون دانشمندانی از مرکز  محیط شناسی توسعه‌ای RIKEN و پوهنتون /دانشگاه طبی توکیو دست به ابتکار عملی زده که طی آن یکی از این کتله حجروی را برداشته و سپس با تقسیم کردن آن، شرایط را برای رویش دندان جدیدی فراهم کرده‌اند.
در ادامه دندانی که با این روش رشد می کند در سوراخ حفر شده در فک حیوان قرار گرفته تا در ادامه کار رشد طبیعی خود را دنبال کند.
نکته قابل توجه این است که این دندان در مقایسه با دندان‌های معمولی ابعاد کوچک‌تر (نصف) داشته اما همانند آن‌ها قابلیت حس کردن دارند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger