مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۰/۱۰

دنگ‌ واکسیا نام واکسین تب دنگی است ,برازیل نیز از این واکسین مستفید شد

برزیل روز دوشنبه ۲۸ دسمبر (۷ جدی) به‌عنوان نخستین کشور آمریکای جنوبی نخستین واکسین تولیدشده بر ضد تب دنگی را تأیید کرد که شرکت فرانسوی سازنده آن می‌گوید بالقوه می‌تواند جان صدها نفر را نجات دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این مرض ویروسی گرمسیری که به‌صورت یک ناخوشی شبیه آنفلوانزا بروز می‌کند و پشه‌ها آن را منتقل می‌کنند در سال جاری بیش از 1.5 میلیون نفر را در برزیل مریض کرده و به مرگ 839 نفر انجامیده است.
مکزیکو نخستین کشور جهان بود که در 9 دسمبر به این واکسین مجوز داد و هفته گذشته فیلیپین هم اقدام مشابهی انجام داد.
این تصمیم برزیل، بزرگ‌ترین کشور امریکای جنوبی برای دادن مجوز به واکسین جدید به نام دنگ‌واکسیا (Dengvaxia) پیروزی بزرگی برای شرکت معظم دواسازی فرانسوی سانوفی است که اکنون از مقامات نظارتی در سه کشور برای این واکسین چراغ سبز گرفته است.
این واکسین بالقوه می‌تواند به یک دوای پرفروش برای سانوفی تبدیل شود و بر اساس تخمین این شرکت ممکن است بیش از یک میلیارد دلار در سال درآمد ایجاد کند.
دولت برزیل گفت مقامات نظارتی هنوز باید هر دوز این واکسین قیمت تعیین کنند، پروسه  که به‌طور میانگین سه ماه طول می‌کشد.
یک مقام رسمی وزارت صحت برزیل دراین‌باره گفت، یک تجدید نظر جداگانه بر روی این واکسین باید انجام شود تا بتوان آن را وارد طرح ملی واکسیناسیون این کشور کرد.
 دانشمندان مدت‌هاست که در برابر ویروس دنگی که چهار سویه جداگانه دارد، سردرگم مانده‌اند.
آزمایشات کلینیکی که بر روی 40000 نفر از 15 کشور انجام شده است، نشان داده است که دنگ‌واکسیا می‌تواند دوسوم افراد 9 ساله و بالاتر را محافظت کند و هنگامی‌که شکل شدیدتر این مرض، تب خونریزی‌دهنده دنگی مطرح است، میزان معافیت سازی سازی به 93 درصد می‌رسد.
به گفته سازمان  صحی جهانی، ویروس دنگی تا 400 میلیون نفر را در سال در جهان مبتلا می‌کند و مرگبارترین شکل انتان با آن هر سال 22000 نفر را می‌کشد.
این مرض  که زمانی مرض محدود به مناطق گرمسیری شمرده می‌شد که فقط در 9 کشور جهان شیوع آندمیک یا بومی دارد.
 اما روند جهانی‌سازی، شهری شدن، تغییرات اقلیمی و سفرهای هوایی به انتقال این ویروس به مناطق معتدل‌تر کمک کرده است. اکنون این مرض  در بیش از 100 کشور جهان شیوع محلی پیدا کرده است.
سازمان صحی دنیا می‌گوید شیوع این مرض  در 50 سال گذشته 30 برابر شده است و نیمی از نقوس جهان بالقوه در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.
20 کشوری که شرکت پاستور سانوفی امیدوار است تأیید سازمان‌های نظارتی آنها را برای واکسین جدید به دست آورد، بر روی‌هم شامل جمعیتی 2 میلیارد نفری می‌شوند که 200 میلیون نفرشان در برزیل زندگی می‌کنند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger