مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۹/۱۰

مرض ‌ایدز چیست؟

ایدز (سندرم نقص معافیتی اکتسابی) مرضی است که به علت ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ معافیتی ناشی از ابتلا به ویرس نقص معافیتی انسانی (HIV) به وجود می‌آید
این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با انتانات و توانایی‌ سرکوب‌ حجرات غیرطبیعی‌ مثل‌ حجرات سرطانی‌ می‌شود. ویروس‌ ایدز حجرات معافیتی موجود در خون (لمفوسایت ها) و حجرات معافیتی موجود در انساج مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌ را درگیر می‌سازد. این‌ حجرات در تولیدانتی بادی برای‌ مقابله‌ با امراض و سرطان‌ها نقش‌ دارند.
در مجموع‌ باید گفت‌ که‌ ایدز یک‌ نوع‌ نقص‌ معافیتی ثانویه‌ است‌ که‌ در سیر انتان با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.
علت مرض:
عامل مرض ایدز یک نوع ویروس از گروه رترو ویروسها به نام HIV است که باعث کاهش توانایی سیستم معافیتی بدن میزبان می‌شود.
[ویروس ایدز (HIV) چیست؟]
 علایمی که ما در مرض ایدز می‌شناسیم مربوط به امراض است که در اثر نقص دستگاه معافیتی بدن تولید می‌شوند.
در اکثر امراضی ویروسی وضع به این منوال است که حجرات مملو از ویروس ویروسها را آزاد کرده و این ویروسها خود را با انتی بادی های آماده مواجه می‌بینند. در چنین وضعی مرض شخص برطرف می‌شود. اما در مورد ویروس ایدز وضع به گونه‌ای دیگر است.
در اینجا اولین ویروسی که وارد اولین حجره میزبان می‌شوند از حمله انتی بادی ها در امان می‌مانند. ویروس‌های جدیدی که از حجره خارج می‌شوند بعضا توسط انتی بادی ها خنثی می‌شوند اما ژنهای اولیه در درون حجره میزبان به تولید ویروس ادامه می‌دهند.
 ممکن است که ویروس در بدو ورود به حجره میزبان به صورت غیر فعال درآید و بعد از گذشت چندین سال به مساعد شدن اوضاع فعالیت بیماریزایی خود را آغاز کند. این ویروس دستگاه معافیتی بدن را تضعیف می‌کند و در این یک سرماخوردگی ساده هم می‌تواند برای شخص مشکل ساز باشد.
سیر مرض و علایم آن:
ابتلا به مرض ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال ، خارش جلدی و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است.
 از آنجا که ساخته شدن انتی بادی های موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و انتی بادی ها در جریان است. پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال شخص مرض خوب می‌شود اما در خون او انتی بادی ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را بدست آورد.
حجرات  T4 که  به ویروس ایدز مبتلا شده است شروع به تقسیم می‌کند همین امر باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود. تورم غدد لنفاوی گاه ماهها یا سالها بعد از ابتلای اولیه پدیدار می‌شود و می‌تواند مدتها به همان حال باقی بماند. در بسیاری از موارد هم ناراحتیهای جدی دیگری به آن اضافه می‌شود.
 مریضان  اکثرا به شدت لاغر می‌شوند چون دیواره روده آنها مواد غذایی را بطور کامل جذب نمی‌کند. در اروپا که تغذیه مردم رضایت بخش است کم شدن وزن چندان مخاطره آمیز نیست. اما در بعضی کشورهای جهان سوم که مردم با سوء تغذیه دست به گریبانند کاهش وزن فرد را نحیف می‌کند.
عرق کردن در شب و احساس خستگی ، التهاب بیضه‌ها از سایر علایم این مرض است. مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی مرض ایدز به نمایش گذاشته می‌شود حاصل از درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن است. تعداد حجرات  لمفوسایت های T4 به شدت کاهش یافته است و در این حالت انواع مرض باکتریایی ، ویروسی و پرازیت  قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیاندازند.
راه‌های انتقال مرض
  •  تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌.
  •  استفاده‌ از سرنج های مشترک‌ آلوده‌ برای‌ تزریق‌ مواد مخدر.
  •  تزریق‌ خون‌ 
  •  مواجهه‌ کارکنان‌ شفاخانه ها و تکنشین های‌ آزمایشگاهی‌ با خون‌، مدفوع ، یا ادرار افراد آلوده‌ به‌ ویروس‌ ایدز.
  • انتقال از مادر حامله ْآلوده به نوزاد.
وقایه :
  •  از تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌ یا افرادی‌ که‌ مواد مخدر تزریقی‌ مصرف‌ می‌کنند خودداری شود.
  •  از کاندوم‌ استفاده‌ شود.
  •  از بی‌بندوباری‌ جنسی‌ خودداری شود.
  •  خون‌ یا لوازم الوده خونی‌ باید از لحاظ‌ آلودگی‌ بررسی‌ شده‌ باشد.
تشخیص
تشخیص این مرض از طریق آزمایش خون امکان‌پذیر است
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger