مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۹/۲۵

5 سبزی که در زمستان درمقابل امراض مجادله میکنند

برای این که با سرد شدن هوا هر ویروسی که از راه می رسد صحت تان را به خطر نیندازد به سراغ مواد غذایی سالم بروید.
بهتر است امسال زودتر به استقبال زمستانی بدون مریضی بروید. این فصل، فصل سبزیجات سبز است که منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. از شما دعوت می‌کنیم از همین امروز با مصرف این مواد غذایی بدنتان را برای زمستان پیش رو آماده کنید.
  • بروکلی
بروکلی سرشار از ویتامین C است. این سبزی خوشمزه حاوی فایبرهای غذایی و آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی و پیشگیری از برخی سرطان‌ها و همچنین امراض مزمن دیگر کمک می‌کند. می‌توانید بروکلی را به همراه غذاهای دیگری و حتی در سوپ و غیره نیز میل کنید.
  • پالک
پالک حاوی میزان زیادی آهن و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است. برخی آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزی برای چشم‌ها مفید است. اسفناج همچنین در بین سبزیجات کم کالوری جا دارد و به صورت خام یا پخته شده در ترکیب غذاهای دیگر قابل مصرف است.

  • کاهو
کاهو یک ماده ی غذایی رژیمی است و به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. کاهو یکی از ترکیبات سالادها است که فایبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی به بدن می‌رسانند. تمام این ترکیبات باعث تقویت سیستم معافیتی بدن و افزایش قدرت دفاعی آن می‌شود.


  • کلم
کلم نیز  سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان ها و فایبرهایی است که تأثیر محافظتی زیادی در بدن دارد. این کلم‌های مینیاتوری از بسیاری از سرطان‌ها، قبضیت و مشکلات جهاز هاضمه  پیشگیری می‌کنند. بهترین روش مصرف کلم، بخارپز کردن آن است. از طبخ طولانی مدت این کلم  بپرهیزید چون عناصر مغذی آن از بین می‌رود.



  • جوانی  بادیان تازه و یا دانه آن 
جوانی بادیان یا رازیانه  به صورت خام یا پخته شده شکم پر، سرخ شده، بخارپز، داخل سوپ و غیره) مصرف می‌شود. رازیانه یکی از آن سبزیجاتی است که با هر نوع  غذا قابل مصرف است. از دوره‌ی باستان از خواص گیاهی  این سبزی استفاده شده است.این گیاه برای مقابله با بلع هوا، مشکلات هضم غذا، دل درد و غیره مفید است. از این سبزی همچنین برای تسکین دردهای قاعدگی نیز استفاده می‌شود.
منبع:تبیان
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger