مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۰/۰۹

اگریک گرام شحم لوزالمعده کم شود به مریضان شکر نوع 2 در تداوی آنها کمک میشود

یک بررسی جدید بوسیله محققین انگلیسی در پوهنتون /دانشگاه نیوکسل نشان می‌دهد که تداوی دیابت نوع ۲ ممکن است به‌سادگی با کاهش دادن فقط یک گرام چربی در جای مناسب، یعنی لوزالمعده، امکان‌پذیر باشد.
به گزارش ساينس‌الرت تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که کاهش وزن می‌تواند به مقدار زیادی به کنترول دیابت نوع ۲ کمک کند. اما برای نخستین بار است که محققین نشان داده‌اند که نوع دقیقی از کاهش وزن لازم است تا این عارضه را تحت کنترول درآورد.
در این بررسی ۱۸ فرد چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ را پیش و پس از جراحی بای‌پس معده برای کاهش وزن پیگیری شدند. محققین با استفاده از اسکن ام‌آرآی بسیار حساس دریافتند که افراد دیابتی - حتی هنگامی که با سایر افراد چاق غیر مبتلا به دیابت نوع ۲ مقایسه می‌شدند- به‌طور غیرطبیعی میزان بالایی از شحم در لوزالمعده‌شان دارند.
اما جراحی کاهش وزن به این افراد کمک کرده بود که این چربی را بسوزانند و میزان انسولین‌شان را به حد عادی برسانند و در نهایت دواهای‌شان را قطع کنند.
این نتایج بیانگر آن است که زیادی چربی در لوزالمعده برای دیابت نوع 2 اختصاصی است و به نحوي مانع ترشح طبیعی انسولین به درون خون مي‌شود.
این محققین گفتند: «هنگامی که این چربی اضافی زدوده می‌شود، ترشح انسولین تا میزان‌های طبیعی افزایش می‌یابد. به‌عبارت‌دیگر ديابت اين افراد معالجه مي‌شود.»
این کشفی فوق‌العاده است، اما متأسفانه موضوع به این سادگی نیست که اندکی کاهش وزن پیدا کنید و بتوانید محل این کاهش وزن را انتخاب کنید.
روی تایلور، سرپرست این تحقیق گفت: «اگر بپرسید چه مقدار باید وزن کم کرد تا دیابت‌تان برطرف شود، پاسخ یک گرام است! اما این یک گرام باید از چربی لوزالمعده کم شود. در حال حاضر تنها راه برای رسیدن به این هدف محدود کردن کالوری دریافتی از هر طریقی است- یا از راه رژیم غذایی یا از عملیات جراحی کاهش وزن.»
نکته به‌خصوص قابل‌توجه این بود که محققین همچنین نتایج جراحی بای‌پس معده برای کاهش وزن در افراد دیابتی را با نتایج همین جراحی در 9 فرد چاق غیرمبتلا به دیابت مقایسه کردند.
همه شرکت‌کنندگان در این بررسی پس از جراحی مقدار مشابهی - حدود 13 درصد وزن اولیه‌شان- وزن کم کردند- اما تفاوت بزرگی در محل چربی کاسته شده وجود داشت.
در افراد غیردیابتی که از همان ابتدا چربی اضافي در لوزالمعده نداشتند، میزان چربی در این اندام تغییری نکرد. اما در افراد دچار دیابت نوع 2 حدود 1.2 درصد از  چربی ازدست‌داده شده مربوط به این لوزالمعده بود و به این ترتیب میزان چربی در این اندام به حد سالم رسید.
دیابتی‌ها به دنبال جراحی دیگر نیاز به مصرف دواپیدا نکردند، و به‌طور فوق‌العاده‌ای میزان ترشح انسولین‌شان به حد طبیعی بازگشت.
تایلور گفت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش وزن امکان زدوده شدن چربی اضافی از لوزالمعده را می‌دهد و به‌این‌ترتیب کاراین اعضا به حالت طبیعی باز می‌گردد. البته اندازه نمونه در این بررسی کوچک بود،
بنابراین لازم است نتایج در گروه‌های بزرگتر افراد تکرار شود و تحقیق بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا عود ديابت به دنبال کاهش چربی لوزالمعده در درازمدت نیز تداوم خواهد داشت یا نه؟.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger