مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۱۷

اخطار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در مورد افزایش بودجه ادویه ها ...........

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) چهارشنبه ۴ نوامبر (۱۳ عقرب) اعلام کرد دواهای تخصصی که شرکت‌های دواسازی قیمت‌های بالایی برای آن‌ها طلب می‌کنند، باعث فشار بر روی بودجه‌های صحی کشورهای عضو این سازمان شده است و حدود ۲۰ درصد از کل هزینه‌های صحی صرف دوا می‌شود.
به گزارش رویترز سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گفت، در میان 33 کشور عضو این سازمان،‌ هزینه‌های دوایی در سال 2013 به 800 میلیارد دلار رسیده است و به بازار آمدن دواهای جدید و تقاضاهای توسعه یافته احتمالاً باعث تداوم این روند و افزایش بیشتر این هزینه‌ها می‌شود.
به‌طور میانگین،‌ از هر پنج دلار بودجه‌های صحی در کشورهای OECD یک دلار در بخش دوایی خرج می‌شود و این نگرانی به وجود آمده است که مریضان و دولت‌ها تا کی می‌توانند هزینه این دواهای گران‌قیمت را تحمل کنند.
در این گزارش آمده است: «ظهور دواهای جدید تخصصی با قیمت بالا که گروه‌های کوچکی از جمعیت‌ها و/یا امراضی پیچیده را هدف قرار می‌دهند، مباحثاتی درباره تداوم و کارایی این میزان بالای مخارج دوایی برانگیخته است.
بر اساس این گزارش OECD که عنوان آن صحت در یک نگاه» است،‌ میزان مخارج دوایی به ازای هر فرد در سال 2013 در آمریکا دو برابر میانگین مجموع کشورهای OECD و بیش از 35 درصد بیشتر از این میزان در چاپان- دومین کشور از لحاظ بالا بودن مخارج دوایی- بود.
در آن طرف این مقیاس،‌ دانمارک قرار می‌گیرد که کمتر از نیمی از میانگین 500 دلار به ازای هر فرد در کشورهای OECD را صرف هزینه‌های دوایی می‌کند.
این گزارش OECD شواهد بیشتری در اختیار منتقدان صنایع دوایی، مانند هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات، قرار می‌دهد که معتقدند شرکت‌های دواسازی قیمت‌های بیش از بالایی را از مریضان در برخی از کشورهای ثروتمند طلب می‌کنند.
آنالیزی که ماه قبل به‌وسیله رویترز انجام شد، نشان داد که قیمت‌های 20 دوایی که بیشترین فروش در جهان را دارند، در آمریکا به‌طور میانگین سه برابر بیشتر قیمت این دواها در بریتانیا است.
گزارش OECD هشدار می‌دهد که تقاضاهای افزایش دوایی به همراه آنچه «فرصت‌های درمانی جدید» نامیده است، همچنان باعث افزایش مخارج دوایی خواهند شد.
این گزارش می‌گوید: «کمیت داروهای مصرفی در طول زمان در بسیاری رده‌های درمانی افزایش یافته است» و یادآور می‌شود در فاصله سال‌های 2000 و 2013 مصرف داروها برای پرفشاری خون، دیابت و افسردگی در برخی از کشورهای OECD تقریباً دو برابر و مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول سه برابر شده است.
«این روندها بیانگر افزایش تقاضا برای داروها ناشی از شیوع فزاینده بیماری‌های مزمن، سالمند شدن جمعیت و تغییرات در رویه‌های بالینی است.»
بر اساس این گزارش، میزان‌های فزاینده بروز سرطان،‌ دیابت و بیماری‌های روانی دارد تقاضا برای داروها را می‌افزاید. سالمند شدن جمعیت‌ها و بهبود تشخیص بیماری‌ها که منجر به درمان زودرس‌تر آن‌ها می‌شود نیز در این افزایش مصرف داروها دخیل است. عامل مؤثر دیگر تولید داروهای جدید برای بیماری‌های شایع است.
برای مثال بر اساس این گزارش، در کره جنوبی و هلند هزینه سرانه دارویی با افزایش سن به‌سرعت بالا می‌رود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger