مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۱۸

ویروس که حجرات سرطانی را شکار خواهد کرد(FDA)

استراتژی تداوی جدیدی که برای مقابله با سرطان ارائه شده از نظر دانشمندان می‌تواند روند تداوی این مرض را متحول ساخته و مریضان را از دردسرهای عوارض جانبی شدیدی شیموتراپی برهاند.
براساس گزارش گاردين، شیموتراپی و ديگر تداوی هاي سرطان بي‌رحمانه هستند، عوارض جانبي آنها شديد بوده و در بسياري از موارد به واسطه ريزش موها و خونريزي‌هاي داخلي،‌دلبدی شديد و مضمن مي‌توانند منجر به مرگ مریض شوند.
اما هفته گذشته سازمان دوا و غذاي آمريكا براي اولين بار دوایی را به تاييد رساند كه مي‌تواند هوشمندانه حجرات سرطاني را هدف گرفته وحجرات سالم بدن را ره حال خود رها كند و همزمان با تحريك سيستم معافیتی بدن، اين سيستم را عليه حجرات سرطاني مي‌شوراند. اين تداوی كه T-VEC نام دارد و با برند Imlygic به فروش خواهد رسيد، درحقيقت ويروسي بهبود يافته‌است كه مي‌تواند حجرات سرطاني را شكار كند.
اين دوا به واسطه تزريق مستقيم اين ويروس بهبود يافته به درون تومور سرطاني، به ويژه تومورهاي جلدی عمل مي‌كند. Imlygic توسط شركت  BioVex ساخته شده‌است. كد جنتيكي ويروس به كار گرفته شده در اين دوا به گونه‌اي بهبود يافته كه اين ويروس تنها قادر به نابود كردن حجرات  سرطاني خواهد‌بود.
ويروس‌هاي شكارچي سرطان از مدتها قبيل به عنوان منبعي بالقوه براي تداوی سرطان مورد توجه قرار داشتند كه برخلاف تداوی هاي رايج سرطاني كه در كنار حجرات سرطاني حجرات سالم را نيز نابود مي‌كنند، ويروس‌ها تنها حجرات سرطاني را هدف گرفته و عوارض جانبي آن در حد عوارض دو روز آنفلوآنزا خواهد بود.
Imlygic داراي دو حالت تداوی است، حمله مستقيم به حجرات سرطاني و تحريك سيستم معافیتی بدن براي حمله به حجرات مخرب پس از رديابي حضور اين حجرات در بدن. به گفته دانشمندان،‌ويروس‌ها آخرين منبع بكر طبيعت هستند كه در اين دوا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. استفاده از دوا Imlygic در دوره آزمايش‌هاي کلینیکی نتايج چندان قابل توجهي نداشته و توانسته ميانگين طول عمر افراد مبتلا را كمتر از پنج ماه افزايش دهد. با اين‌همه اين دوا در برخي از آزمايش‌هايي كه روي موش‌ها انجام گرفته‌اند توانسته تومورهاي بسيار بزرگ را به كلي نابود كند.
همچنين به نظر مي‌آيد اين دوا باعث هشياري سيستم معافیتی بدن در برابر تمامي تومورهاي سرطاني موجود در بدن مي‌شود،‌حتي آنهايي كه دوا دريافت نكرده‌اند. در يكي از دوره‌هاي آزمايشي انساني اين دوا توانسته‌است سرطان خون غيرقابل تداوی مرض به نام استيسي ارهولتز را تقريبا بدون عوارض جانبي و پس از 36 ساعت از زمان دريافت دوا، ناپديد سازد. با اين همه موفقيت‌هاي تداوی فردي در توليد دواهايي كه مصرف كلان دارند بدون وجود اطلاعات معتبري كه از آزمايش‌هاي قابل تكرار کلینیکی به دست آمده‌اند، معياري قابل اتكا به شمار نمي‌رود. با اين‌همه محققان اميدوارند دوای جديد قدمي به سوي تحول روند تداوی سرطان باشد.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger