مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۹/۰۲

شیوع بیشتر افسردگی در دختران متولد از مادران با سن بالا

یک بررسی جدید نشان می‌دهد دخترانی که از مادران با سن بالا به دنیا آمده‌اند، ممکن است بیشتر در معرض خطر دچار شدن به استرس، اضطراب و افسردگی در دوران جوانی‌شان باشند.
 به نوشته هلث‌دی  محققین در این مطالعه 1200 دختر استرالیایی را که در فاصله سال‌های 1989 تا 1991 متولد شده بودند، برای دو دهه پیگیری کردند. آنان دریافتند که دخترانی که از مادرانی در سنین 30 تا 34 متولد شده‌اند، نسبت به دخترانی که از مادران جوان‌تر به دنیا آمده‌اند، در 20 سالگی‌شان میزان‌های بالاتر استرس دارند.
این بررسی همچنین نشان داد دختران متولد شده از مادران بالای 35 سال میزان‌های بسیار بالاتر استرس، اضطراب و افسردگی را دارند.
بر اساس یافته‌های این بررسی که در جورنال Abnormal Psychology منتشر شده است.،‌ سن مادر در هنگام تولد اثری بر روی پسرها ندارد و سن پدر نیز در زمان تولد تأثیری نه بر دخترها و نه بر پسرها ندارد.
اما دانشمندان فقط رابطه میان سن مادر در زمان تولد نوزاد و وضعیت روانی دخترش در سنین بزرگ‌سالی را مشاهده کردند. بنابراین بررسی رابطه علت و معلولی میان این دو را ثابت نمی‌کند.
جسیکا تیرن، دانشجوی دوره دوکتورا در پوهنتون استرالیای غربی و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «این مطالعه بیانگران است که سن مادری بالاتر ممکن است با علائم افسردگی، اضطراب و استرس در دختران در سن جوانی همراهی داشته باشد.»
او گفت معلوم نیست چرا دخترانی که از مادران سالمندتر متولد می‌شوند، ممکن است در معرض خطر بیشتر استرس، اضطراب و افسردگی باشند، اما علت این رابطه لزوماً زیست‌شناختی نیست.
تیرن گفت: «یک فرضیه این است که این مشکلات ممکن است به رابطه مادر- دختر به علت تفاوت سنی زیاد میان آن دو بازگردد. ممکن است تفاوت سنی 30 سال یا بیشتر میان مادر و دختر به تفاوت عمده‌ای از نظام‌های ارزشی آن دو بینجامد که ممکن است باعث تنش در رابطه‌شان شود و این امر به‌خصوص در مرحله گذر به جوانی استرس، نگرانی و اندوه در دختر ایجاد می‌کند.»
همچنین زنانی که پس از 30 سالگی طفل دار می‌شوند، هنگامی‌که کودکانشان به سن جوانی می‌رسند در دهه پنجاه زندگی هستند و با احتمال بیشتری مشکلات صحی مربوط به سن دارند که ممکن است بر کودکانشان اثر منفی بگذارد.
تحقیق های پیشین نشان داده‌اند که دختران بیش از پسران تحت تأثیر مشکلات صحی  مادران قرار می‌گیرند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger