مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۱۶

توبرکلوز بشتر از ایدز تلفات میگرید .

سازمان صحی دنیا (WHO)  اعلام کرد مرض سل اکنون شمار بیشتری از افراد را در سراسر جهان نسبت به اچ‌آی‌وی/ایدز می‌کشد.
به گزارش آسوشيتدپرس یافته هاي جديد نشان مي‌دهد  مرض سل در سال 2014 بیش از یک و نیم میلیون نفر را به كام مرگ فرو برد، در حالی که در همان سال میزان مرگ و میر ناشی از اچ‌آی‌وی/ایدز یک میلیون و دوصد هزار نفر بود.
به اين ترتيب سل اكنون با قاتل  درجه يك بدل شده است.
دانشمندان می‌گویند این یافته که اکنون سل باعث مرگ و بیشتری نسبت به اچ‌آی‌وی/ایدز می‌شود، شگفت‌آور نیست، زیرا در دهه گذشته پول بسیار بیشتری برای تولید دواهای ایدز خرج شده است تا دواهای سل.
 ماریو راویگلیون، رئیس برنامه جهانی سل سازمان صحی دنیا گفت: «سرمایه‌گذاری برای مقابله با سل بسیار کمتر از سرمایه‌گذاری برای تداوی  ایدز بوده است. این تفاوت نشاندهنده بی‌توجهی به مرض سل و شمار افراد کشته‌شده ناشی از آن و این حقیقت است که این مرض قابل‌علاج است.
يك آمار به خصوص نگران‌كننده ديگر اين است بر اساس اين گزارش حدود نيم ميليون مورد سل مقاوم به چند دوا در سال گذشته رخ داده است كه نسبت به سال 2000 افزايشي دوبرابري را نشان مي‌دهد. آنتي‌بيوتيك‌هاي معمول نمي‌توانند سل مقاوم به چند دوا را معالجه كنند. تداوی در اين موارد ممكن است به مدت دو سال بيشتر با دواهاي با عوارض جانبي شديد مانند ناشنوايي انجام شود.
البته دستاوردهایی هم درباره سل وجود داشته است، به طوری که مداخلات تداوی باعث نجات جان 43 میلیون نفر از مبتلایان به این مرض از سال 2000 شده است. اما به گفته کارشناسان با توجه قابل علاج بودن سل هنوز این میزان بالای مرگ و میر غیرقابل‌قبول است.
از طرف دیگر سل و اچ‌آی‌وی/ایدز کاملاً با هم در ارتباط هستند. افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در معرض خطر بیشتر دچار شدن به سل هستند و سل علت اصلی مرگ در میان افراد دارای اچ‌آی‌وی است. در واقع از 1.5 ميليون نفر تلفات سل در سال 2014، 400000 نفر هم مرض سل داشتند و هم اچ‌آي‌وي مثبت بودند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger