مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۲۷

نخستن پیوند رحم از مرده به زنده

داکتران قصد دارند در عملیاتی که سرحد های جدیدی را در تداوی عقامت و پیوند اعضا می‌گشاید، رحم یک اهداکننده مرده را به یک زن بدون رحم پیوند بزنند.
به گزارش نيويورك تايمز این عملیات جراحی که انجام آن برای چند ماه آینده برنامه‌ریزی شده است، یک زن دارای تخمدان اما بدون رحم را قادر خواهد کرد که حامله شود و نوزادی به دنیا بیاورد. فعلاً هشت زن در مراحل آزمایشی برای انتخاب برای پیوند رحم قرار دارند.
این زنان یا بدون رحم متولد شده‌اند - عارضه‌ای از هر ۴۵۰۰ نوزاد دختر یکی را مبتلا می‌کند- یا رحمشان آسیب دیده یا با جراحی خارج شده است.
اعلام این ازمایش که برای نخستین بار در آمریکا انجام می‌شود، یک سال پس از تولد یک نوزاد زنده از یک رحم پیوندی است که در سویدن رخ داد. اما در سویدن از اهداکنندگان زنده استفاده شده بود. داکتران کلینیک کلیولند تصمیم گرفته‌اند از اهداکننده‌های مرده استفاده کنند تا از به خطر انداختن جان زنان سالم به عنوان اهداکننده پرهیز کنند.
اهداکننده و پذیرنده عضو باید از لحاظ گروه خون و نوع نسج با هم تطبیق داشته باشند.
کلینیک کلیولند قصد دارد که ۱۰ مورد پیوند رحم انجام دهد و بر اساس نتایج این پیوندها تصمیم بگیرد که آیا به انجام این عملیات ادامه دهد یا نه.
دکتر آندرئاس تزاکیس رئیس بخش جراحی پیوند اندام‌های توپر در   کلیولند در وستون در فلوریدا که این پروژه را هدایت می‌کند، گفت: «زنانی وجود دارند که به دلایل شخصی، فرهنگی یا مذهبی نمی‌خواهند کودکی را به فرزندی بپذیرند یا از زنان جایگزین برای حاملگی استفاده کنند.»
«این زنان دقیقاً می‌دانند که پیوند رحم بر روی آن‌ها به چه هدفی انجام می‌گیرد. به آنان درباره خطرات و منافع این عملیات اطلاع داده شده است. آنان مدت زیادی را به فکر کردن برای تصمیم‌گیری دراین‌باره گذرانده‌اند. کار ما این است که این عملیات را با حداکثر محفوظ و موفقیت به انجام برسانیم.»
تصور می‌شود حدود ۵۰۰۰۰ نفر در آمریکا نامزدهای بالقوه برای انجام این عملیات باشند.
مرحله پروسس این پیوند بدون خطر نیست. زنان باید دوا های قوی ضد رد پیوند مصرف کنند، تحت جراحی قرار گیرند تا رحم پیوندی درون بدنشان کاشته شود و احتمال سپس باید جراحی دیگری را برای خارج کردن این اندام پس از تولد یک یا دو نوزاد تحمل کنند.
داکتران  می‌گویند خارج کردن رحم اهدایی نیاز به مصرف دواهای قوی ضد رد پیوند را برطرف خواهد کرد.
 این پروسه پیچیده و زمان‌بر است. ابتدا با استفاده از شيوه القاح خارج رحمی (IVF) تخمک‌های خود زن با اسپرم شوهرش بارور مي‌شوند و تخمه القاج شده  های حاصل منجمد می‌شوند. هنگامی‌که زن 10 القاح شده  منجمد داشت، او را در فهرست انتظار برای پیوند قرار می‌دهند.
از یک سال پس از پیوند رحم، هرچند وقت یک‌بار یک تخمه القاح شده را در رحم می‌کارند تا زمانی که بارداری رخ دهد.
نوزاد از طریق عمل سزارین به دنیا آورده خواهد شد تا از فشار حاملگی بر روی اندام پیوندی جلوگیری شود. بعد می‌توان تصمیم گرفت که رحم پیوندی را خارج کرد یا دریافت دواهای ضد رد پیوند را متوقف کرد و در این نقطه اندام پیوندی شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد. یا ممکن است او بتواند یک حاملگی دوم را امتحان کند. به خاطر ملاحظات محافظتی، دو بارداری حد تعیین‌شده فعلی است.
دکتر تومر سینگر متخصص بولی تناسلی در شفاخانه لنوکس هیل در نیویورک دراین‌باره گفت، این عملیات جدید «به زنان امکان خواهد داد تا با کودک جنتیکی خودشان باردار شوند، بدون اینکه از یک مادر جایگزین استفاده کنند که می‌تواند از لحاظ مالی و عاطفی چالش‌برانگیز باشد.
او افزود، پیوند رحم «راهی جدیدی را برای پیشرفتی امیدبخش و نوین در طبابت تناسلی را می‌گشاید. ما معتقدیم که هزاران زن در آینده از این پیشرفت سود خواهند برد، اما هنوز برای اینکه این عملیات به‌طور معمول انجام شود، باید بر چالش‌هایی غلبه کرد.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger