مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۰۷

گزارش سازمان صحی جهان درباره گوشت‌ها.

دیگر جای تردید نیست: سایر گوشت‌های اماده شده مصنوعی می‌توانند به سرطان روده بزرگ، معده و سایر سرطان‌ها بینجامند- و گوشت سرخ نیز احتمالاً سرطان‌زا است.
به گزارش آسوشيتدپرس متخصصان صحی مدت‌هاست که بر ضد مصرف بیش از حد گوشت سرخی هشدار داده‌اند، اما روز دوشنبه 26 اوکتوبر (4 عقرب)   سازمان صحی دنیا پخش سرطان  قطعی‌ترین پاسخ را به مسئله داده است و گوشت‌های اماده شده مصنوعی در همان رده سگرت یا آزبست از لحاظ خطرساز بودن برای سرطان قرار داده است.
این دانشمندان بر اساس این ارزیابی، گوشت‌های اماده و مصنوعی شده را در رده «سرطان‌زا» برای انسان‌ها قرار دادند و گوشت سرخ را نیز به عنوان «احتمالاً سرطان‌زا» رده‌بندی کردند.
این یافته‌ها به معنای آن نیستند که خوردن یک برش گوشت  به اندازه کشیدن یک سگرت خطرناک است، بلکه آنها بر سیاست‌های صحی و توصیه‌های گروه‌های طبی مؤثر خواهند بود که درگیر بحثی فزاینده در این باره هستند که خوردن چقدر گوشت برای ما مناسب است. صنعت گوشت به این طبقه‌بندی اعتراض دارد و این استدلال را مطرح می‌کند که سرطان ناشی از یک غذای خاص نیست، بلکه عوامل سبک زندگی و محیطی در ایجادان دخیل هستند.
یک گروه 22 نفری از دانشمندان از «بخش تحقیقات بین‌المللی  سرطان» (IARC) وابسته به سازمان صحی دنیا در لیون فرانسه به ارزیابی بیش از 800 تحقیق از چندین قاره جهان درباره رابطه میان گوشت سرخ و سرطان پرداختند. این تحقیق رابطه میان چندین نوع سرطان در نفوس ها را با رژیم‌های غذایی گوناگون در طول 20 سال گذشته بررسی کرده بودند.
IARC بر اساس این ارزیابی گوشت های مصنوعی  را در رده «سرطان‌زا برای انسان‌ها» قرار داده و به خصوص بر رابطه آن با سرطان روده بزرگ تاکیده کرده است. همچنین در این گزارش آمده است، گوشت سرخ حاوی مواد مغذی مهمی است، اما با این وجود با توجه به رابطه‌های آن با سرطان‌های روده بزرگ، پروستات  و لوزالمعده، در رده «احتمالاً سرطان‌زا» قرار می‌گیرد.
یان جانسون، تحقیق کننده  تغذیه در انستیتوت تحقیق غذا که با گروه کارشناسی IARC ارتباطی ندارد، هشدار داد که این رده‌بندی بیانگر «اندازه واقعی خطر» نیست، اما گفت مصرف گوشت یکی از عوامل بسیار دخیل در میزان‌های بالای سرطان روده بزرگ در آمریکا است.
او گفت: «سازوکار این ارتباط کاملاً شناخته نشده است، اما این اثر برای مثال از اثر سگرت کشیدن در افزایش خطر سرطان ریه بسیار کمتر است.»
 IARC یادآور شده است که تحقیق انجام شده بوسیله «پروژه بار جهانی امراض» بیانگر آن است که 34000 مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان به رژیم‌های غذایی مملو از گوشت‌های اماده شده  ارتباط دارد- در حالی که در مقام مقایسه یک میلیون مرگ در سال به سگرت کشیدن و 600000 هزار مرگ به مصرف الکل و 200000 مرگ در سال به آلودگی هوا ارتباط دارد.
این سازمان گفته است یافته های کافی برای تعیین اینکه خوردن چه مقداری از گوشت اماده مصنوعی  بیش از حد خطرناک است، در اختيار نداشته است، اما این خطر با افزایش میزان مصرف بالاتر می‌رود. آنالیز 10 مورد از این تحقیق ها نشان داد که مصرف 50 گرم گوشت اماده شده مصنوعی  در روز خطر سرطان راست‌روده و روده بزرگ را در طول عمر 18 درصد افزایش می‌دهد.
داکتران  در گذشته هم هشدار داده‌اند که رژیم غذایی مملو از گوشت سرخ با سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ و لوزالمعده ارتباط دارد. جامعه سرطان آمریکا مدت‌هاست که مردم را به کاهش مصرف گوشت سرخ و گوشت اماه شده تشویق کرده است.
داکتر کورت استرایف از IRAC در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای یک فرد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست‌روده به علت مصرف گوشت اماده شده اندک باقی می‌ماند، اما میزان خطر با افزایش مصرف گوشت بالا می‌رود. اما از چشم‌انداز شمار بزرگی از مردم که گوشت اماده شده می‌خورند، اثر جهانی بر میزان بروز سرطان دارای اهمیت صحی عمومی است.»
انستیتوت گوشت آمریکای شمالی در عکس العمل  به این گزارش در بیانیه‌ای این استدلال را مطرح کرد که «سرطان مرض پیچیده‌ای است که ناشی از یک غذای منفرد نیست» و بر اهمیت عوامل محیطی و سبک زندگی تاکید دارد.
این تحقیق کننده گان  گوشت اماده شده را به عنوان هر گوشتی تعریف کرده بودند که برای دادن رایحه یا افزایش مدت نگهداری تغییر داده می‌شود، از جمله  گوشت ساسچ برگر ا، گوشت کنسرشده، گوشت گاو خشک‌شده و هر گوشت دودی.
آنان گوشت سرخ را هم به عنوان «همه انواع گوشت عضلات پستانداران مانند گوشت گاو، گوساله، گوسفند، بره، اسب، بز و خوک» تعریف کرده‌اند.
این گزارش گفته است كه کباب کردن، سرخ کردن در ماهی‌تابه یا سایر روش‌های پخت در درجه حرارت بالای گوشت سرخ باعث ایجاد بیشترین مقدارهای مواد کیمیایی می‌شود که تصور می‌رود سرطان‌زا باشند
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger