مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۷/۱۳

سکته مغزی هر سال جان ۶میلیون نفر را در جهان می‌گیرد


  • سكته مغزي چيست؟
سكته مغزي حكم يك توقف در مغز را دارد كه براي چند لحظه همه‌‌چيز را در بخش‌هايي از مغز متوقف مي‌كند. درباره سكته مغزي، علائم واضحي وجود دارد و شما به سرعت مي‌توانيد نشانه‌هاي آن را دريابيد. فردي كه در معرض سكته مغزي قرار دارد، به شما خواهد گفت كه گزگز ناگهاني صورت يا اندام‌هاي فوقاني يا تحتاني را تجربه مي‌كند كه عموما در يك سمت بدن احساس مي‌شود. او دچار گيجي ناگهاني، اختلال در بينايي، ناتواني در برقراري تعادل حين راه رفتن و حتي ايستادن است. احساس مي‌كند اتاق و اجسام آن دور سرش مي‌چرخند، سردرد شديد و ناگهاني و بدون علت دارد يا در انجام حركاتش، هماهنگي به چشم نمي‌خورد.

در وقوع سكته مغزي، چند عامل مؤثر وجود دارد. اين عوامل عبارتند از: سن، جنسيت، سابقه سكته مغزي و سابقه خانوادگي. سكته مغزي اگرچه در تمام سنين ممكن است اتفاق بيفتد ولي احتمال بروز آن در افراد مسن‌تر، بيشتر است. همچنين مردان بيش از زنان دچار سكته مغزي مي‌شوند. فردي كه قبلا سابقه سكته مغزي داشته است، بيشتر در معرض سكته‌هاي بعدي قرار دارد و احتمال سكته مغزي در افرادي كه يكي از اعضاي خانواده آنها به سكته دچار شده، بيشتر است.

  • كمك‌هاي اوليه در سكته مغزي
خيلي مهم است كه در بروز سكته‌هاي مغزي سريع عمل كنيد. اگر هر كدام از علائم بالا را ديديد، منتظر نمانيد تا رفع شوند. هر ثانيه‌اي كه هدر دهيد باعث مرگ حجرات بيشتر مغز مي‌شود. بنابراين تیز و به امبولانس تماس بگيريد و تا رسيدن آنها، كارهاي زير را انجام دهيد:
1- تا رسيدن تیم امبولانس، فرد را بنشانيد يا از او بخواهيد دراز بكشد. مراقب باشيد راه نرود چون راه رفتن احتمال زمين خوردن فرد را بيشتر مي‌كند و اين به معني وخيم‌تر شدن اوضاع است. با دراز كشيدن، قلب راحت‌تر خون را به مغز مي‌رساند. رنخ فرد را كمي بالا‌تر از گردن قرار دهيد تا مجاري هوا باز بماند.
2- اگر فرد بيهوش است يا مشكل بلع کردن و نفس كشيدن دارد، يعني مجاري هوا مشكل پيدا كرده‌اند. پس او را به پهلو بخوابانيد و از دادن هر نوع غذا و نوشيدني به او خودداري كنيد چون احتمال خفگي را بالا مي‌برند. همچنين بهتر است وقتي امبو لانس مي‌رسد شكم مریض خالي باشد تا غذا از معده به دهان برنگردد.

  • يك آزمایش سه مرحله‌اي
دقايق اوليه بعد از بروز سكته مغزي، دقايق حساسي است؛ چون در اين لحظه‌ها، خون رساني به مغز دچار مشكل شده و ممكن است حجرات مغز صدمه ديده يا از بين بروند. مي‌دانيد كه مغز تنها عضو بدن است كه حجرات آن جايگزين نمي‌شوند. بنابراين، درصورت بروز صدمه مغزي، عوارض پايدار خواهد بود و فرد مهارت‌هاي طبيعي‌اش را از دست مي‌دهد. همچنين فقط كافي است چند دقيقه اكسيجن به انساج دماغ نرسد تا فرد زندگي‌اش را از دست بدهد. بنابراين، براي اينكه مطمئن شويد مصدوم ، سكته مغزي كرده يا نه، يك روش آزمايشي 3مرحله‌اي و ساده را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. وجود اين علائم، احتمال بروز سكته را به 70 درصد مي‌رساند:
1- افتادگي صورت: صورت مریض، تقارنرا از دست مي‌دهد. او وقتي مي‌خندد يا حرف مي‌زند، فقط يك طرف صورتش حركت دارد. بنابراين مي‌توانيد براي اطمينان بيشتر از مریض بخواهيد دندان‌هايش را به شما نشان دهد يا لبخند بزند.
2- سكته مغزي مهارت‌هاي حركتي بدن را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. بنابراين اگر از فرد بخواهيد دودست خود را به سمت جلو دراز كند و همزمان چشمانش را براي ۱۰ ثانيه ببندد، خواهيد ديد كه او نمي‌تواند يكي از دست‌ها را بالا ببرد يا اينكه حين بستن چشم‌ها يكي از دست‌ها به سمت پايين متمايل مي‌شود كه اين نشان مي‌دهد، همان سمت بدن فرد درگير است.
3- مریض توانايي صحبت كردن به‌صورت طبيعي را ندارد و كلمات را با مكث يا به اشتباه بيان مي‌كند. حتي اگر وضع مریض وخيم باشد، ممكن است نتواند ساده‌ترين جملات را به زبان بياورد. بنابراين مي‌توانيد از او بخواهيد كه يك جمله ساده مثل: «چه هواي خوبي» بگويد. اگر فرد در بيان اين جمله مشكل داشت، يعني در معرض سكته مغزي قرار دارد.
منبع:......
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger