مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۷/۳۰

ساعت دستی اپل جان یک متعلم مکتب را نجات د اد.

یک نوجوان اهل ماساچوست می‌گوید، ساعت دستی اپل‌اش با هشدار دادن به او که سرعت ضربان قلبش بالاتر از حد طبیعی است، به تشخیص یک مرضی تهدیدکننده حیات در او کمک کرد و به این ترتیب باعث نجات جانش شد.
به نوشته لايوساينس کارشناسان می‌گویند، این ابزارك   می‌توانند تغییراتی در سرعت ضربان قلب را شناسایی کنند که ممکن است نشانه‌ای از مشکلات طبی باشد.
پول هول، که متعلم مکتب است، گفت پس از دو ساعت تمرین فوتبال در همان روز احساس کمردرد کرده بود، اما به آن اهمیت چندانی نداده بود. اما بعد متوجه شده بود که ساعت دستی اپل‌‌اش نشان می‌دهد که سرعت ضربان قلب او به ۱۴۵ تپش در دقیقه یعنی دو برابر حد طبیعی رسیده است. گرچه او در ابتدا فکر کرده بود که ساعتش خراب شده است، اما موضوع را به ترینرورزشی‌اش خبر داد و داکتران پس از معاینه او را به بخش ایمرجنسی فرستادند.
بعداً تشخیص نزد  این نوجوان داده شد، عارضه‌ای که در آن عضلات پس از فعالیت شدید یا وارد آمدن ضربه پروتئینی به نام ميوگلوبين را آزاد می‌کنند که به کلیه‌ها و سایر اعضا آسیب رساند، و درعین‌حال می‌تواند باعث تپش سریع قلب شود. هول دچار آسیب به کلیه‌ها، قلب و کبد شده بود.
هول گفت: «داکتران به من گفتند اگر چیزی دراین‌باره نگفته بودم و به تمرین در روز بعد ادامه دادم، در معرض خطر مرگ قرار داشتم
ساعت دستی اپل یک وسیله طبابت نیست و نمی‌تواند برای تشخیص امراضی قلبی به کار رود، اما به گفته دکتر آلن تایلر، متخصص قلب و استاد درپوهنتون طبی جرج واشنگتن ازآنجایی‌که این وسیله سرعت ضربان قلب را نشان می‌دهد، می‌تواند به‌طور بالقوه به افراد درباره یک مشکل قلبی هشدار دهد.
او گفت:‌«ضربان قلب به شما درباره میزان استرسی که بدن شما تحمل می‌کند، پیام می‌دهد. این استرس می‌تواند به علت ورزش، استرس روانی یا مرض باشد.
به گفته تایلر، میزان بالای ضربان قلب می‌تواند نشانه‌ای از عوارض بسیار باشد، اما نمی‌توان به‌تنهایی آن را برای تشخیص امراض به کار برد. تایلر گفت: «در برخی از امراض ، اگر مریضان دریابند که سرعت ضربان قلبشان بیشتر شده است، این علامت ممکن است به آن‌ها هشدار دهد که چیزی درست‌کار نمی‌کند.»
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger