مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۰۹

مالاریای مقاوم به دوا ؛ از آسیا با پشه‌ها به سوی آفریقا

یک بررسی جدید نشان می‌دهد یک گونه مقاوم به دوا پرازیت مالاریا از آسیای جنوب شرقی می‌تواند پشه‌های آفریقایی را آلوده کند و به‌این‌ترتیب نگرانی‌ها دراین‌باره تشدید می‌شود که یک گونه صعب‌العلاج مرض ممکن است به حساس‌ترین قاره جهان راه یابد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه تست‌های آزمایشگاهی نشان داد که پلازمودیوم فالسیپارم مقاوم به دوا، مرگبارترین گونه پرازیت مالاریا،‌ می‌تواند پشه‌های آنوفلس کولوزی (Anopheles coluzzi) - ناقل اصلی مرض در آفریقا- را آلوده کند.
تحول پرازیت مالاریا آن را در مقابل اثرات آرتمیسینین، دوای خط اول ضد مالاریا که سازنده آن در 5 اوکتوبر جایزه نوبل طبی گرفت، مقاوم کرده است.
در بیانیه انستیتوت ملی آلرژی و امراض انتانی آمریکا (NIAID) دراین‌باره آمده است: «این کشف بیانگر آن است که آفریقا- جایی که تخمین زده می‌شود مالاریا در سال 2015 باعث مرگ 400 هزار نفر شده باشد- بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شود، در معرض خطر انتان مالاریای مقاوم به دوا است.» این وضعیت، به‌نوبه خود، «می‌تواند تلاش‌ها برای پیشگیری و حذف مرض را به خطر بیندازد.»
این بررسی در ژورنال Nature Communication منتشر شده است.
بر اساس گزارش سازمان صحی دنیا حدود 584000 مرگ ناشی از مالاریا به علت 198 میلیون مورد انتان در سال 2013 رخ داد.
وجود مالاریای مقاوم به آرتمیسینین هنوز در آفریقا ثابت نشده است، اما این‌گونه مالاریا به‌سرعت در حال انتشار در آسیای جنوب شرقی است.
پیش‌ازاین بررسی معلوم نبود که آیا این‌گونه پرازیت می‌تواند پشه‌های آفریقا آنوفلس کولوزی را آلوده کند یا نه.
این پژوهشگران می‌نویسند: «توانایی پرازیت مقاوم به آرتمینیسنین در آلوده کردن چنین گونه‌های بسیار متفاوتی از انافیل... ممکن است توضیح‌دهنده گسترش سریع این پرازیتها در کامبوج و کشورهای همسایه باشد، و تلاش‌ها برای پیشگیری از انتشار جهانی مرض به خطر بیندازد.»
دو نمونه در تاریخ دواهای ضد مالاریا وجود دارد که این دواها به علت ظهور مقاومت تأثیربخشی خود را از دست داده‌اند. از دهه 1950 تا دهه 1970 پرازیت های مقاوم به کلوروکین از آسیا به آفریقا انتشار پیدا کردند. دوای کلوروکین با دوای سولفادوکسین - پیریمتامین (SP) جایگزین شد، اما مقاومت به این دوا هم در غرب کامبوج بروز کرد و در نهایت به آفریقا انتشار پیدا کرد.
سپس دوا آرتمیسینین، دوای ساخته شده بوسیله دانشمندان چینای که از یک گیاه دواهی به نام افسنتین شیرین جایگزین SP شد.
خانم تو یویو، دانشمند چینای که به رها کردن قدرت‌های تداوی  آرتمیسینین در کار آزمایشگاهی‌اش در اوج دوران انقلاب فرهنگی چین، یاری رسانده بود، امسال جایزه نوبل طبابت را دریافت کرد.
پژوهشگران در ماه فبروری اعلام کردند که  پرازیت های مقاوم به آرتمیسینین از آسیای جنوب شرقی به سمت غرب گسترش یافته و به مرز هند رسیده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger