مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۱/۰۲/۲۵

میکروب دلیل یک ششم همه سرطان ها در جهان




منبع: بی بی سی, میشل رابرتس, سردبیر حفظ الصحه سایت بی بی سی
تهیه و ترتیب: داکتر آرش تاج
تحقیقات جدید نشان می دهد از هر شش مورد سرطان، یک مورد به علت مصابیت با میکروب که قابل پیشگیری و تداوی بوده اند بوجود آمده اند. شمار اینگونه سرطان ها در سطح جهان ۲ میلیون مورد در سال برآورد می شود.
در تحقیقی که در مجله تخصصی امراض میکروبی لنست منتشر شده، میزان موارد ابتلا به ۲۷ نوع سرطان در ۱۸۴ کشور مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده، چهار نوع مریضی میکروبی اصلی، منشاء بسیاری از سرطان ها شناحته شده اند:
1.     ویروس پاپیلوم انسانی (سرطان عنق رحم)
2.     هلیکوباکتر پیلوری (سرطان جهاز هضمی, بخصوص روده و یا معده)
3.     ویروس های هپاتیت B و C  (سرطان جگر)
اینگونه مصابیت با میکروب ها مسئول ایجاد ۱.۹ میلیون مورد از سرطان های عنق رحم، روده و جگر هستند.
بیشترین موارد این نوع سرطان ها در کشورهای در حال توسعه دیده می شوند.
اعضای موسسه بین المللی تحقیقات سرطان در فرانسه می گویند باید تلاش های بیشتری برای از میان بردن این سرطان های قابل پیشگیری صورت گیرد.
آنها همچنین می گویند باید این موضوع مطرح شود که سرطان از طریق انتقال این ویرس ها در فرد بوجود می آیند.
قابل پیشگیری
سرطان هایی که از راه مصابیت با میکروب بوجود می آیند، در کشورهای در حال توسعه، سه برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته دیده میشوند.
به عنوان مثال در ناحیه شرق آسیا میزان این نوع سرطان ها ۲۲.۹ فیصد است در حالی که در بریتانیا این میزان ۷.۴ درصد است.
بیش از نیمی از این نوع سرطان افراد کمتر از ۵۰ سال را مبتلا می کنند.
بالاترین میزان سرطان از طریق امراض میکروبی در میان زنان، سرطان گردن رحم بوده و میان مردان ۸۰ درصد سرطان جیگر و روده بوده است.
داکتر کاترین د مارتل و مارتین پلامر که این تحقیق را انجام داده اند می گویند: "عفونت از طریق وایرس، باکتری و انگل ها بیشترین و قابل پیشگیری ترین دلایل ایجاد سرطان در دنیا هستند."
آنها در ادامه می گویند: " اجرایی کردن روش های حفظ الصحه عمومی موجود برای مقابله با عفونت، مانند واکسیناسیون، روش های محفوظ تر تزریق و یا درمان های انتی بیوتیکی، باعث کاهش مشکلات آتی در زمینه سرطان در دنیا خواهد شد."
در حال حاضر واکسین هایی که برای پیشگیری از عفونت های سرطان زا وجود دارند، شامل واکسین ویروس پاپیلوم انسانی ، و هپاتیت B هستند.
ویروس پاپیلوم انسانی باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و ویروس هپاتیت B باعث سرطان کبد می شود.
همچنین متخصصان به این نتیجه رسیده اند که اگر با استفاده از انتی بیوتیک عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری از شکم دفع شود، می توان از ایجاد سرطان معده جلوگیری به عمل آورد.
جسیکا هریس از موسسه تحقیقات درباره سرطان در بریتانیا می گوید: "اگر همه در سطح جهان به واکسین ویروس پاپیلوم انسانی دسترسی داشتند، شاهد کاهش هزاران مورد ابتلا به سرطان در جهان بودیم."
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger