مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۰/۰۳/۲۱

مراقبت موی سر

 نویسنده : داکتر محمد عارف عابد متخصص امراض جلدی زهروی
موی سر حالات مختلفی دارد به شرح آن خواهیم پرداخت . مو از نظر ارگانیسم ساختمانی د رهمه یکسان است و فرقی با همدیگر ندارد . مو ها صرف از نظر میزان چربی و خشکی آن از هم فرق داشته و ازاین نظر موها را به سه دسته ی کلی تقسیم می نمایند.



1. موهای چرب

2. موهای عادی

3. موهای خشک شدید


حالت مو که مدیون جلد سر می باشد چربی و خشکی جلد نیز بستگی مستقیم به ترشح غدوات چربی در جلد دارد .

به همین جهت لازم است که درباره غدوات چربی به توضیح بیشتری داده شود .

درهر سانتی متر مربع جلد سر در حدود ۵ عدد غدوات چربی وجود دارد . کار این غده ها ترشح چربی می باشد . این ضمایم جلدی از جایی چربی نمی گیرند بلکه خود عامل مستقیم تولید آن هستند .



وقتی غده ها چربی را می سازند از طریق منافذی آنرا به سطح جلد که احتیاج به این چربی دارد هدایت می کنند. زیرا در نبود آن جلد ترکیده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد زیادی چربی نیز باعث مزاحمت می گردد بطوریکه روی جلد سر جاری شده و این عمل در صورتی که بیش از ضرورت باشد محیط نامناسبی را برای موها فراهم کند و حتی میتواند سبب تشدید ریزش مو گردد.

اگر چربی جلد سر زیاد باشد می گویند جلد سر چرب است و چنانچه غدوات در کار خود کم کاری کنند می گویند جلد سر خشک است واگر غده ها فعالیت عادی و طبیعی داشته باشند می گویند جلد سر معمولی است و این حالت ایده آل برای جلد و مو می باشد. با شستسو ی مناسب موها هر قسمی که باشد میتوان موها را حالت نارمل برگرداند

شستشوی موی سر



منظور از شستشوی موی سر تمیزی آن به نظر می آید و معنای شستشو هم همین است ولی اگر به ژرفای مطلب بیشتر تعمق کنیم به این نتیجه می رسیم که نظافت سر را می توان با روشی انجام داد که هم موها تمیز شود و هم بر وفق مراد جلد و موی سر باشد .



می دانیم که حالات موها با بکدیگر متفاوت است و چنانچه قبلا توضیح داده شد در اصل سه حالت برای موها وجود دارد، چرب ، طبیعی و خشک

به هنگام نظافت موها باید نوع آنرا در نظر داشت و همینطور مواد پاک کننده ی آنرا و مهمتر اینکه روش شستشو باید بر مبنای اصولی و صحیح انجام شود تا علاوه بر شستشو باید و بهداشت بتوانیم جلد سر و موها را به حالت دلخواه کنترل کرده چربی و خشکی موها را به سوی نرمال سوق دهیم و همینطور برای شستشوی مو های سر باید جدول زمانی دقیق تنظیم نماییم .



اغلب مشاهده شده که بعضی ها به هر شکلی که دوست دارند سرشان را می شویند نه مراعات زمان را می کنند و نه به مواد شستشو اهمیت می دهند و نه روش صحیح شستن را به کارمی گیرند . اینان موهایشان بیشتر در معرض خطر ریزش قرار دارد. در موقع شستشو باید موها را در کف دستها قرار داد ، و بطور دورانی آنها را شست . این طرز شستشو یک قانون کلی است و کسانیکه از این روش پیروی کنند حداقل از نظر شستشو ریزش غیر طبیعی نخواهند داشت .


الف ـ طریقه شستشوی موهای چرب



تعداد زیاد مردم دارای جلد سر چرب می باشند . این نوع موها را فقط یک روز در میان با ماساژ دادن سشتشو داد بدین ترتیب که موها را در کف دستها قرار داده و بطور دورانی جلد سر را می شویم بی آنکه ناخنها و یا نوک انگشتان به جلد سر تماس حاصل کند دو بار شستشو در هر بار استحمام کافی می باشد از شامپو های استفاده کنید که برای موهای چرب باشد و از روغن های مو استفاده ننمایید. این نوع موها بیشتر مساعد به سبوسک بوده و در صورتی که زود زود شسته نشوند سبب خارش میگردد. استعمال شامپوی مناسب و شستشوی منظم سبب جلوگیری از خارش و سبوسک میگردد. در هوای گرم و مرطوب ترشح غدوات چربی بیشتر گردیده و مو ها بیشتر چرب میگردد که ایجاب شستشو بیشتر را مینماید.



ب ـ طریقه شستشوی موهای خشک

عده زیادی از خشکی بیش از اندازه موها رنج می برند برای رفع این مشکل از نظر شستشو به ترتیب زیر عمل می کنیم. برای نظافت و شستشوی این موها می توان دو روز درمیان موها را شست ، البته با ماساژ بسیار آرام و بدون برس کشیدن موها ی جلد سر را باید شست یک بار شستشو در هر بار استحمام کافی می باشد . کوشش شود از آبی استفاده شود که زیاد داغ نباشد و از شامپو های استفاده شود که برای موهای خشک باشند. اینان میتوانند بعد از استحمام از روغن های مو استفاده نمود احتمال مصابیت به سبوسک سر در این نوع مو ها بیشتر بوده و شستشو بیشتر سبب بیشتر شدن سبوسک و گاهی خارش هم میگردد . در فصل سرد و هوای خشک این نوع موها بشتر خشک گردیده و شستن بیشتر سر از حد ذکر شده سبب خشک شدن بیشتر مو شکنندگی خارش و سبوسک شده میتواند.

ج ـ طریقه شستشوی موهای عادی موهای معمولی
جلد سر نه چرب و نه خشک است بین روش شستشوی موهای چرب و خشک عمل می شود . هفته دو تا سه بار مو های سر تانرا شسته و در صورت ضرورت میتوانید از روغن مو استفاده نمایید از شامپو های استفاده نمایید که برای مو های معمولی میباشد و مطلبی که باید تذکر داد اینست که کسانیکه به عللی موهایشان را از دست داده اند و یا موها را که از ماشین کرده انده اند می توانند با کف دستها به آرامی و بدون خشونت و جلد سر را کاملا بشویند


از کشنمودن بیش از حد مو ها خصوصآ در هنگام شستن، چوتی کردن و تونی نمودن بپرهیزیدزیرا میتواندزیرا سبب ریزش موها گردند






 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger